Медиите за нас
Хлъзгавите досиета
в-к Монитор
Иван Тропанкев
Комисията по досиетата очаква да минат на второ четене промените в закона. Всеки път, когато ще се вади поредният горещ картоф, свързан с криминалния преход, се прави опит да бъде спусната червено-синята мъгла, засегнатите да останат на тъмно, а зависимостите да продължат. Пушилката днес се вдига около обявяването на 5000 кредитни милионери от зората на демокрацията, свързани с бившата Държавна сигурност. Промените в закона, даващи тази възможност, приети на първо четене още през април, влизат тази сряда (19.09.) за обсъждане във вътрешната комисия на Народното събрание, до седмица се очаква да бъдат приети повторно в пленарната зала и агентите да бъдат обявени. Хубаво е да се припомни по този повод, че през годините се случваше дори комисиите, натоварени със задачата да осветяват бивши агенти, да бъдат закривани в момента, в който предстоеше да бъдат обявени лица в ключови сектори в политиката и властта. Така бе закрита още първата комисия „Тамбуев” (наречена на името на покойния вече депутат Георги Тамбуев) през 1991 г., когато „изскочиха” (първо в медиите) парламентаристи доносници на ДС от Великото народно събрание. Десетилетие по-късно същото се случи с комисията „Андреев” (по името на оглавилия я депутат Методи Андреев), когато тя се опита да освети висши магистрати. Точно те окастриха възможностите й за действия като с Решение №10 на Конституционния съд от 22.09.1997 г. “картотекираните” отпаднаха от обсега на закона, защото според съда наличието на регистрационни картони за дадено лице не било достатъчно основание за обявяването на принадлежност към комунистическия репресивен апарат. (По-късно стана ясно защо – в тогавашния състав на КС цъфнаха няколко магистрати с картончета). Действията на сегашната комисия, водена вече втори мандат от Евтим Костадинов, също бяха съпътствани с явни и неявни опити тя да бъде провалена. И едва ли някой е очаквал друго, след като бе обявен агент Гоце, десетки посланици, настоящи и бивши, свързани с ДС и висшия клир на Светия синод.“Правени са доста опити да се ограничи работата на комисията или да се отмени законът за дейността й”, откровен е Костадинов. Същевременно както той, така и екипът му са убедени, че друг път няма и в конкретния случай трябва да се стигне докрай и да бъде извадена наяве истината за финансовите престъпления по време на прехода. За обществото е важно да се разбере по какъв начин е била получавана финансова информация в тези години, как са получени кредити, кой ги е получил. Една бърза съпоставка на предварителната информация с други категории, обявени преди това, показва, че само при дипломатите и МВР процентът на разкритите е бил по-висок. Около 10% от всички структури, които са проверени, се оказват сътрудници на ДС. До момента са проверени общо 10 500 фирми, а хората, които са били свързани с ръководството на тези фирми, са 50 000 души. В новите текстове от закона се казва, че обект на проверка ще са еднолични търговци, управители и членове на управителен или контролен орган на ООД-та и АД-та към момента на теглене на кредита. Това изречение на практика превръща въпросните лица в публични личности, което развързва ръцете на комисията да оповести имената на агентите. Оттук нататък въпрос на логични действия е да се разбере защо въпросните лица не са обслужвали кредитите си и най-вече връзките и зависимостите им дали възможност преди това точно те да получат огромни средства. Вносителката на промените Екатерина Михайлова от Синята коалиция стига и по-далеч. Тя предполага, че въпросните лица имат общо и с хиперинфлацията в началото на 90-те и рязкото обезценяване на българската валута. На същото мнение са и управляващи и опозиция, те искат, след като лъснат тези връзки, посочените от закона да бъдат обект и на Закона за гражданската конфискацияВсъщност един от основните въпроси, свързани с появата на Октопода, е къде изчезнаха голяма част от парите, кой и как направи това възможно. Точно тази категория хора са се възползвали от инфлацията и нестабилността на банковата система, за да присвоят големи суми, затова е повече от задължително да излезе на бял свят истината дали ДС има участие в трансформацията на икономиката на страната. Ще поясним, че по това време (средата на 90-те години)страната бе доведена до национална катастрофа 520% инфлация, грандиозен срив в банковата система, заплати с равностойност на няколко долара, криминален износ на милиарди от страната чрез тъй наречените ценни пратки от кухите банки, с които се преточваха парите на данъкоплатците в частни джобове. Според най-груби изчисления дори ако бяха взели само по един милион лева лоши кредити, то мащабът на това ограбване би бил 10 500 000 000 тогавашни лева. Само че те далеч не са били така скромни. Без да навлизаме в подробности, ще съобщим, че само един от известните „каналджии” на ДС успява да източи 1,2 милиарда лева от ямболска банка, която заради това и фалира.Съвсем естествено след тази поправка се очаква да дойде и друга, вече подготвена от управляващите. Според автора й Красимир Ципов, депутат от ГЕРБ, участниците в приватизацията по време на прехода също ще бъдат проверени за принадлежност към ДС. Идеята му е на проверка за агентурно минало да подлежат членовете на бордове на държавни търговски дружества, хората, които са получили мажоритарни дялове в такива предприятия при раздържавяването им по стария закон за приватизация, и участниците в управлението на приватизационните фондове през годините. По думите на Ципов “важно е хората да знаят кой и как е свързан с приватизацията”. С тази поправка пъзелът около аферите на преходавръзката с бившите репресивни органи на комунистическия режим ще бъде разнищен. Това означава, че възможностите на участниците в тези процеси да влияят в сегашното време ще бъдат силно ограничени. Първо, защото спрямо тях ще действа така наречената „тиха лустрация”, в резултат на която в някои ключови институции като президентството и външното ни министерство вече не е възможно да работят бивши агенти. И, второ, защото след обявяването им, те могат да бъдат вече обект за разследване от страна на Комисията за конфискация на незаконно придобито имущество, както и да подлежат на ударите на съответния закон. Всичко това ще редуцира възможностите на Октопода до минимум. Разбира се, това в никакъв случай няма да направи неговите пипала безопасни.Накрая, но не на последно място, не може да не отбележим, че висящ остава въпросът за зависимостите на тези, които са раздавали кредитите, както и на онези по върховете на политическия живот и държавата, с чиито протекции по онова време се е извършвал този процес. Защото все някога ще бъде изваден всеки горещ картоф. По-същественото е да бъдат осветени кукловодите, а не само доносниците и техните жертви.
Решения
>> Решение № 2-2436 от 05.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2435 от 02.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2434 от 25.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2432 от 18.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2431 от 11.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Ямбол
>> Решение № 2-2430 от 04.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Шумен
>> Решение № 2-2428 от 29.10.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Хасково