www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Членовете на Комисията дадоха отчет за 18-годишната си дейност;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Членовете на Комисията дадоха отчет за 18-годишната си дейност;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

Хлъзгавите досиета

в-к Монитор

Иван Тропанкев

Комисията по досиетата очаква да минат на второ четене промените в закона. Всеки път, когато ще се вади поредният горещ картоф, свързан с криминалния преход, се прави опит да бъде спусната червено-синята мъгла, засегнатите да останат на тъмно, а зависимостите да продължат. Пушилката днес се вдига около обявяването на 5000 кредитни милионери от зората на демокрацията, свързани с бившата Държавна сигурност. Промените в закона, даващи тази възможност, приети на първо четене още през април, влизат тази сряда (19.09.) за обсъждане във вътрешната комисия на Народното събрание, до седмица се очаква да бъдат приети повторно в пленарната зала и агентите да бъдат обявени. Хубаво е да се припомни по този повод, че през годините се случваше дори комисиите, натоварени със задачата да осветяват бивши агенти, да бъдат закривани в момента, в който предстоеше да бъдат обявени лица в ключови сектори в политиката и властта. Така бе закрита още  първата комисия „Тамбуев” (наречена на името на покойния вече депутат Георги Тамбуев) през 1991 г., когато „изскочиха” (първо в медиите) парламентаристи доносници на ДС  от Великото народно събрание. Десетилетие по-късно същото се случи с комисията „Андреев” (по името на оглавилия я депутат Методи Андреев), когато тя се опита да освети висши магистрати. Точно те окастриха възможностите й за действия като с Решение №10  на Конституционния съд от 22.09.1997 г. “картотекираните” отпаднаха от обсега на закона, защото според съда наличието на регистрационни картони за дадено лице не било достатъчно основание за обявяването на принадлежност към комунистическия репресивен апарат. (По-късно стана ясно защо – в тогавашния състав на КС цъфнаха няколко магистрати с картончета). Действията на сегашната комисия, водена вече втори мандат от Евтим Костадинов, също бяха съпътствани с явни и неявни опити тя да бъде провалена. И едва ли някой е очаквал друго, след като бе обявен агент Гоце, десетки посланици, настоящи и бивши, свързани с ДС и висшия клир на Светия синод.“Правени са доста опити да се ограничи работата на комисията или да се отмени законът за дейността й”, откровен е  Костадинов. Същевременно както той, така и екипът му са убедени, че друг път няма и в конкретния случай трябва да се стигне докрай и да бъде извадена наяве истината за финансовите престъпления по време на прехода. За обществото е важно да се разбере по какъв начин е била получавана финансова информация в тези години, как са получени кредити, кой ги е получил. Една бърза съпоставка на предварителната информация с други категории, обявени преди това, показва, че само при дипломатите и МВР процентът на разкритите е бил по-висок.  Около 10% от всички структури, които са проверени, се оказват сътрудници на ДС. До момента са проверени общо 10 500 фирми, а хората, които са били свързани с ръководството на тези фирми, са 50 000 души. В новите текстове от закона се казва, че обект на проверка ще са еднолични търговци, управители и членове на управителен или контролен орган на ООД-та и АД-та към момента на теглене на кредита. Това изречение на практика превръща въпросните лица в публични личности, което развързва ръцете на комисията да оповести имената на агентите. Оттук нататък въпрос на логични действия е да се разбере защо въпросните лица не са обслужвали кредитите си и най-вече връзките и зависимостите им дали възможност преди това точно те да получат огромни средства. Вносителката на промените Екатерина Михайлова от Синята коалиция стига и по-далеч. Тя предполага, че въпросните лица имат общо и с хиперинфлацията в началото на 90-те и рязкото обезценяване на българската валута. На същото мнение са и управляващи и опозиция, те искат, след като лъснат тези връзки, посочените от закона  да бъдат обект и на Закона за гражданската конфискацияВсъщност един от основните въпроси, свързани с появата на Октопода, е къде изчезнаха голяма част от парите, кой и как направи това възможно. Точно тази категория хора са се възползвали от инфлацията и нестабилността на банковата система, за да присвоят големи суми, затова е повече от задължително да излезе на бял свят истината дали ДС има участие в трансформацията на икономиката на страната. Ще поясним, че по това време (средата на 90-те години)страната бе доведена до национална катастрофа 520% инфлация, грандиозен срив в банковата система, заплати с равностойност на няколко долара, криминален износ на милиарди от страната чрез тъй наречените ценни пратки от кухите банки, с които се преточваха парите на данъкоплатците в частни джобове. Според най-груби изчисления дори ако бяха взели само по един милион лева лоши кредити, то мащабът на това ограбване би бил 10 500 000 000 тогавашни лева. Само че те далеч не са били така скромни. Без да навлизаме в подробности, ще съобщим, че само един от известните „каналджии” на ДС успява да източи 1,2 милиарда лева от ямболска банка, която заради това и фалира.Съвсем естествено след тази поправка се очаква да дойде и друга, вече подготвена от управляващите. Според автора й Красимир Ципов, депутат от ГЕРБ, участниците в приватизацията по време на прехода също ще бъдат проверени за принадлежност към ДС. Идеята му е на проверка за агентурно минало да подлежат членовете на бордове на държавни търговски дружества, хората, които са получили мажоритарни дялове в такива предприятия при раздържавяването им по стария закон за приватизация, и участниците в управлението на приватизационните фондове през годините. По думите на Ципов “важно е хората да знаят кой и как е свързан с приватизацията”. С тази поправка пъзелът около аферите на преходавръзката с бившите репресивни органи на комунистическия режим ще бъде разнищен. Това означава, че възможностите на участниците в тези процеси да влияят в сегашното време ще бъдат силно ограничени. Първо, защото спрямо тях ще действа така наречената „тиха лустрация”, в резултат на която в някои ключови институции като президентството и външното ни министерство вече не е възможно да работят бивши агенти. И, второ, защото след обявяването им, те могат да бъдат вече обект за разследване от страна на Комисията за конфискация на незаконно придобито имущество, както и да подлежат на ударите на съответния закон. Всичко това ще редуцира възможностите на Октопода до минимум. Разбира се, това в никакъв случай няма да направи неговите пипала безопасни.Накрая, но не на последно място, не може да не отбележим, че висящ остава въпросът за зависимостите на тези, които са раздавали кредитите, както и на онези по върховете на политическия живот и държавата, с чиито протекции по онова време се е извършвал този процес. Защото все някога ще бъде изваден всеки горещ картоф. По-същественото е да бъдат осветени кукловодите, а не само доносниците и техните жертви.

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2452 от 04.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37154570
262
7934
© 2010 COMDOS