Медиите за нас
Шефът на Комисията по досиетата Евтим Костадинов: ДС РАЗИГРА ИСТИНСКО СЪСТЕЗАНИЕ В ОБЩИНИТЕ
"Телеграф"
Обявяваме ченгетата във финансите
- Г-н Костадинов, промените в Закона за дипломатическата служба, които бяха обявени наскоро, въвеждат лустрация за шефовете на мисии и звена в МВнР. Ще проработят ли според вас тези изменения?
- Знаете, че преди няколко месеца излезе решението ни по чл. 3, точка 23 от закона, касаеща обявяването на дипломатите. Мисля, че това, което се изискваше от нас, го направихме коректно. Предоставихме наличната инфор-мация и от парламента и от МВнР реагираха по възможно най-адекватния начин. Не мога да коментирам конкретните законови промени, които готвят, но мисля, че в настоящия момент България заслужава промяна в състава на представителите ни зад граница. Не искам да използвам думата лустрация, защото не само че не е напълно подходяща, но и се свързва с негативна оценка. Факт обаче е, че българските дипломатически мисии имат нужда да бъдат обновени и да се назначат млади хора, които ще работят по-успешно във връзка с развитието на страната ни. Учудващо е, че предложението за отмяна на параграф 12 от закона за досиетата не мина пред Народното събрание, но считам, че това не е голям проблем. Чувства се, че в правителството има воля за намаляване на бившите служители на ДС не само в дипломацията, но и в изпълнителната власт. Външният министър вече работи в тази насока. В МВР също въведоха промени във вътрешния си правилник, изискващи при назначаване и преназначаване на ръководни кадри те да минават предварителна проверка за съпричастност към бившата ДС. Дори в ДАНС въведоха подобна поправка. Ако върнем хронологията назад, ще си спомним, че премиерът лично предприе подобни стъпки за освобождаване на такива лица от кабинета си.
- Споменахте параграф 12 от Закона за досиетата. С какво е толкова важен този текст?
- Той беше приет в последния момент, в края на мандата на предния парламент. Тогава службите решиха да се намесят и да защитят своите позиции. Текстът регламентира да не се обсъждат и обявяват лица, които са заемали длъжност началник на сектор или отдел в НРС и служба „Военна информация" след 16 юли 1991 г. Така службите успяха да си издействат предимството техните служители след закриването на ДС да не бъдат обявявани. Това само по себе си е несериозно, защото законът задължава да разкрием президента, но този, който го е вербувал, трябва да го пазим в тайна. Този параграф трябваше да отпадне най-малкото защото повечето от тези служители вече са пенсионери и са извън системата, но това не се случи.
- Колко служители не са били обявени по тази причина?
- Този момент се почувства силно именно когато гледахме досиетата на посланиците. Тогава се изсипаха предложения от НРС и „Военна информация" голям брой от лицата да минат по този параграф. Там, където имаше възможност, обсъдихме конкретни лица и ги обявихме. Но в случаите, когато влизат точно в текста на параграф 12, просто не подлежат на обсъждане, камо ли на обявяване. И все пак бройката не е голяма. При дипломатите хората, минали по този параграф, са десетина души. Като цяло, откакто работим, сме се натъкнали на около трийсетина, които не подлежат на обявяване. Затова смятаме, че отмяната на този параграф не влияе на националната сигурност. Напротив - може да подейства позитивно. Когато започна мандатът ни през 2007 г., една от първите дискусии, които организирахме, беше именно по тази тема. В нея имаше участници от Германия, Чехия и Полша, които са водещи в разкриването на архиви на тайните служби, и заключенията им бяха, че разкриването на служителите от тази категория не само няма да навреди, но дори в бъдещ период може да гарантира една много по-солидна и модерна позиция на България - на държава, която категорично се е откъснала от комунистическите тайни служби.
- Дотук в коя сфера открихте най-много ченгета? В дипломацията ли?
- Според статистиката най-много служители, съпричастни към бившата ДС, има в МВР, което е нормално. МВнР обаче имаше много висок резултат като процентно съотношение. Мисля, че 40-45% от дипломатите имаха досие. За една вече обновена държава с демократично начало да преобладава влиянието на тези служби, не е нормално. Иначе няма ведомство, което да не е засегнато от влиянието на бившите тайни служби. Сега излизат и решенията на комисията за общините и кметствата. И там също преобладава голям брой от такива хора. След последното ни решение мога да направя заключение, че оперативните работници явно са се състезавали кой колко агенти ще има сред общинските съветници. Например в община Сатовча. Дори там си спомням, че трима оперативни бяха членове на общинския съвет, а привлечените агенти също бяха от местния парламент. Виждате, че навсякъде се е разпростряла дългата ръка на тайните служби.
И не можем да посочим звено от изпълнителната власт, където да няма влияние. Изненада може би се получи само при социологическите агенции, където процентът беше доста нисък. От трийсет и нещо проверени само за двама установихме съпричастност.
- Всички архиви ли събрахте вече?
- Това определено не са всички архиви. Но където има воля, има и резултат. В началото на 2010 г. подписахме протокол с ръководството на МВР в лицето на министър Цветан Цветанов и неговия заместник Веселин Вучков. След това се предприеха действия за бързо и адекватно предаване на архивите и в края на годината отчетохме, че почти сме приключили процедурата. Приехме картотеката, приехме голямата част от архивните документи от регионалните дирекции. В момента тече приемането на обектовите дела и служебен архив, но това е допълнителна документация. Основното вече е при нас. Продължава работата по приемането на архива на НРС, в подготовка сме по приемането на архива на „Военна информация".
- В такъв случай има ли вероятност след време да излязат още агенти в секторите, които вече сте проверили?
- И към настоящия момент документите, които издаваме, не са окончателни. Ако някой пожелае да си направи проверка за съпричастност, отговорът е: „Към настоящия момент не са открити документи." Знаете, че по време на прехода имаше случаи на унищожаване, криене на документи, правени са опити за заличаване на следи. Даже си спомням, че излязохме с решение за две лица, май от медиите бяха, в течение на приемането на документите. Тоест проверката беше минала, но когато прибирахме още документи, имената им изскочиха. Това е само пример, който показва, че докато не се подреди целият наличен архив, да се систематизира и да се създаде регистрационният фонд, който ще ни даде възможност електронно и по име, и по водещ офицер да се направи проверка, ние не можем да бъдем спокойни.
- В кои сфери предстои проверка?
- Тази седмица ще разглеждаме документите на Министерството на финансите. Най-вероятно ще ги обявим в сряда. Рутинно продължаваме да работим по общините. Към края на проверката сме на Висшата атестационна комисия. Съсредоточихме изключително внимание и усилие за списъка на кредитните милионери. Но към настоящия момент имаме затруднения и от законов,и от практически характер, което може би ще забави дейността ни.
- В крайна сметка кога ще можем да кажем, че всички досиета са проверени и въпросът е приключен?
- Идеята на нашата комисия беше да свършим ако не цялата, то поне максимално много работа.
Но преди няколко години, когато НС ни събра, издаде едно решение за сформиране на комисията и оттам нататък започнаха проблемите. Сграда, работни места, администрация, събиране на архив установяване на принадлежност... И в крайна сметка считам, че времето на тази комисия няма да стигне да приключим задължителната проверка на всички описани в закона. Но ще се постараем да обхванем поне първата част от списъка Въпросът кога ще приключим тази страница обаче зависи в основна част от политическата воля на управляващите За сегашното правителство мога да кажа, че я има. Ако от началото на прехода всяко правителство вършеше по 5% от това, което прави настоящото в тази насока сега вече щяхме да сме приключили въпроса с разкриването на бившите тайни служби
Решения
>> Решение № 2-2436 от 05.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2435 от 02.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2434 от 25.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2432 от 18.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2431 от 11.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Ямбол
>> Решение № 2-2430 от 04.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Шумен
>> Решение № 2-2428 от 29.10.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Хасково