Медиите за нас
Евтим Костадинов, председател на Комисията по досиетата: По върховете на администрацията още доминират хора от бившата ДС
в. Монитор
Комисията успя да възвърне доверието на хората към закона
- Г-н Костадинов, излезе нова част от досиетата на агенти от Държавна сигурност в българската армия, в която се казва, че 17 процента от проверените близо хиляда лица от Министерството на отбраната и българската армия са били съпричастни към структурите на бившата Държавна сигурност. Как ще коментирате това?
- Разкритите досиета са на агентите и щатните служители, които работят и в момента в Министерството на отбраната и в Генералния щаб. Прави впечатление, че не става дума за щатни служители, а по-голямата част са привлечени секретни сътрудници, агенти и съдържатели на явочни квартири. Учудващо е, че на такива отговорни високи постове в армията и различните родове войски са издигнати лица, които по един или друг начин са били сътрудници или агенти към бившата Държавна сигурност. Аз лично бих го възприел така по-оправдателно, ако това бяха щатни служители. Но жалкото е, че става дума агенти от ДС. До този момент процентът се движеше около 10, като се изключат Министерството на външните работи и МВР, на четвърто място са ДАНС. Така разбираме, че хората от бившата ДС основно са се вливали в силовите министерства или в специалните служби.
- Това означава, че на високи позиции в администрацията продължава да има хора от структурите на бившата Държавна сигурност?
- Аз се радвам, че в края на четвъртата година на комисията не се говори толкова за отваряне на архивите, а започват вече да се правят анализи от съдържанието на архивните документи, което ние желаехме още от самото начало и призовавахме към това. Явно този прочит от архивните документи показва, че по върховете на редица ведомства доминират още представители на тези бивши служби.
- Това за 20 години е много жалка истина?
- Грубо казано, ако имаше някаква воля за промяна в тази посока през изминалите 20 години, нещата сега щяха да са различни. Много жалко е, че продължава да се говори, че ако се прочистят възловите позиции на едно ведомство от бивши служители на ДС, едва ли не ще се наруши целостта на националната сигурност. Ако всеки един ръководител на съответно ведомство в рамките на тези 20 години правеше по 5% прочистване на кадровата политика, към настоящия момент може би щяха да бъдат единици тези, които комисията трябваше да обяви в публичното пространство. Явно през тези 20 години никой не е посмял или пък не се е опитал да прави съществени промени в кадрите на съответните ведомства. Сега в момента да се тръби, че едва ли не по този начин ще се наруши националната сигурност, е нелепо. Лично аз смятам, че един път завинаги трябва да се сложи началото на края, да се даде път и на младото поколение. Да говорим, че няма подготвени кадри, без да сме им дали път и да проверим техните възможности, не е логично.
- Затова ли толкова бавно върви преходът в България?
- Може би това е една от причините. Ако направим един аналог за сценарий на прехода и ако видим дългата ръка на тайните служби, каквато е Държавна сигурност, може би тихата съпротива е оказала влияние и върху икономическия, политическия и обществения живот и на реформите, които по един или друг начин всяко правителство е искало да наложи.
- Активизираха ли се напоследък тези хора от бившите тайни служби?
- Прави се опит да се внуши едва ли не, че тези хора са отново необходими, че са спасявали страната, че без тяхното присъствие страната ще западне. Още повече че години наред постоянно се внушаваше на хората, на обществото, че едва ли не, ако я няма Държавна сигурност, са застрашени домът ни, личността ни. И че ДС е стожер, който ни пази. А всъщност на практика не се оказва това. ДС се оказа една изкуствено натрапвана в съзнанието на хилядите български граждани заплаха, която трябваше да ни осигури послушание и търпение и да ни наложи определен начин на живот.
- Може ли да кажем, че след като правителството обяви, че ще прочисти дипломатите – доносници на ДС, започна атаката с изнесените записи?
- Може да се мисли в тази посока, че, виждате ли, като засягате нас, ние имаме възможност по такъв начин да отговаряме. Фактът, че зад тази информация никой не застана с името си, говори, че явно тук се цели или да се вмени на правителството, че трябва да се вслушва, или да забавя, или да не се занимава с дадена реформа. И по този начин те да оцелеят.
- Вижте колко дръзко ви нападнаха, че толкова бързо отговорихте за липсата на принадлежност на вътрешния министър Цветан Цветанов към бившата ДС?
- Това е нормално за колегите от БСП. Вместо да действат много по-бързо и да реагират върху работата, която трябваше да се свърши по времето на тройната коалиция и да решават и тези въпроси, те, когато някой си върши работата и не е в посока на техните виждания, намират време да отреагират по един или друг начин. Аз лично с лека усмивка приех това отворено писмо. Мисля, че отдавна мина времето на отворените писма. Едва ли е етично по този начин да се постъпва. Макар че не виждам нищо професионално в текста на писмото.
- Добре че отворихме досиетата, че да разберем, че президентът Георги Първанов също е бил сътрудник на ДС с псевдонима Гоце?
- Това, което по закон се изискваше, ние го направихме. В остатъка от предоставените документи от папката „Гоце” всички атрибути, които са регламентирани в закона за досиетата, са налице, за да установим принадлежност, и ние го направихме. И го обявихме в публичното пространство. Не само за него, но и за голяма част от другите щатни или секретни сътрудници се поставя въпросът: защо не се дава оценка по какъв начин са работили. Не може да се даде тази оценка. Вината не е в комисията, не е в законодателя. Вината е през 90-те години, когато се е взело решение да се унищожават тези архивни документи или папки на отделни лица. По този начин не се дава възможност към настоящия момент да се постават всички под общ знаменател. За тези, за които има материали, може да се направи анализ, а когато няма, какъв анализ да се прави. Още повече че няма лустрационен текст към бившите служби на Държавна сигурност. Щом след като са излезли в пенсия и получават пенсия и не виждат нищо позорно и я получават, тогава защо се обиждат, че ги оповестяваме. Това е закон, който беше приет с голям политически консенсус от 40-ото народно събрание. И ние стриктно го изпълняваме.
- Активизирането на тези записи напоследък води ли към формацията АБВ?
- Аз не мога да коментирам тази част от хората, които са свързани с тази нова формация. И никой към настоящия момент не се е поинтересувал по какъв начин могат да получат допълнителна информация или до архива за хората от тази нова формация АБВ.
- Най-много се спекулира с твърдението, че посланиците с принадлежност към ДС са получили агремани от приемащите страни и това едва ли не означавало, че държавите са ги приели такива, каквито са. Трябва ли най-после да бъде прочистен дипломатическият корпус?
- Аз съм застанал открито по този въпрос. Лично съм заемал позицията, че това трябваше да стане постъпателно с годините, а не да се чака след 20 години от прехода. Това трябва да стане, трябва и да се даде шанс на младите хора да докажат своите възможности. Това, че другите страни са дали агремани, според мен е висока форма на дипломатичност. По какъв начин, след като се знае тези лица какви са, ще осъществяват дейност в полза на България. Или ще регистрират присъствие в рамките на мандата си и ще имитират дейност. Ако има някой смелостта след края на мандата им да анализира свършеното от тях, трудно ще отчете нещо положително.
- Вие казахте, че ДАНС е създадена да легитимира бивши служители на Държавна сигурност?
- Не официално създадена да ги легитимира, но начинът, по който беше създадена, даде възможност на бивши и настоящи служители на ДС да се възстановят на работа. Беше въведен един критерий не повече от 10 години трудов стаж в службите на ДС, което даде една допълнителна възможност да се използват и такива кадри от бившите служби на ДС. Именно по този начин се даде възможност за допълнителна реализация за работа на тези лица. В настоящия момент аз чувствам и по информацията, която тече, че настоящото ръководство на ДАНС има воля да промени кадровата политика. Но този преход трябва да се извърви. И това става със съответните кадри. Ако тези кадри по един или по друг начин са допуснати да работят в ДАНС и изпълняват и съответни поръчки, действително ще има теч на информация. Ще се вземат мерки и до година-две, ако се върви в тази посока, ще се получат сериозни резултати и ще се смени посоката.
- Всички говорят за доносниците, а никой не се занимава с кадровите офицери, които са ги вербували?
- Никой не обръща внимание на жертвите, които са били подложени под ударите да бъдат агенти или секретни сътрудници. И малко оставаме още длъжници към тези хора. Тази информация много малко се популяризира.
- Какво предстои на комисията?
- Още от първия ден започнахме с изграждането на администрацията, сградната база, подготовката и поднасянето на информация и приемането на архивни документи. Ние успяхме да възвърнем доверието на обществото към закона, да се заговори за комисията. Мога да споделя с гордост, че в края на четвъртата година успяхме да направим сградния фонд, където да съхраняваме документи. В най-близко време ни предстои и откриване на този сграден фонд.
Решения
>> Решение № 2-2436 от 05.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2435 от 02.12.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2434 от 25.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2432 от 18.11.2024 г.- Отраслова приватизация 1998 г.
>> Решение № 2-2431 от 11.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Ямбол
>> Решение № 2-2430 от 04.11.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Шумен
>> Решение № 2-2428 от 29.10.2024 г.- кандидати за общински съветници – обл. Хасково