www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

Назначенията на служители на ДС в МВР са били за сметка на квалифицирани кадри

в. Гласове

С председателя на комисията за досиетата Евтим КОСТАДИНОВ разговаря Мария ДЕРМЕНДЖИЕВА

Евтим Костадинов е роден на 11 ноември 1959 г. В гр. Добрич. По професия в кзрист. Бил е член е на ВС на БСП, а преди да оглави комисията по досиетата - депутат В 40-ото народно събрание и член на Комисията по Вътрешна сигурност и обществен ред и на Комисията за борба с корупцията. Женен, с две деца.

- Приключихте най-обхватната до момента проверка за принадлежност към ДС на ръководния състав на МВР. Какви са основните изводи от резултатите, които оповестихте?
- Вярно е, че това беше най-мащабната проверка досега. Тя обхвана над 6400 имена, а лицата с принадлежност към ДС, чиито имена обявихме и които са били на ръководни длъжности в МВР между 1990 и 2010 г., са повече от 1440. Кое всъщност прави впечатление, като се анализира съдържанието на решенията? Видно е, че голяма част от служителите на ДС в годините на прехода са намирали Възможност по един или по друг начин да заемат висши полицейски постове. Като се започне от началник сектор, началник отдел и се стигне до директори на регионални дирекции и по-нагоре в администрацията на самото МВР. А фактът, че те са били назначавани на тези постове, означава, че съответните полицейски служители, имащи необходимите образование и квалификация, са били елиминирани. Тоест на тях им е била отнета възможността за кариерно израстване в службата. Според мен това са две различни професии. Овладяването на криминалната и на организираната престъпност, опазването на обществения ред, безопасността на движението изискват различни познания и подготовка от тези на служителите на бившата ДС. И в момента обществото ни изпитва особена нужда от такива професионалисти в полицията, а те не се създават за ден-два.
- Бих искала да се задълбочим малко повече в тази тема за разликите в образованието и необходимата подготовка. Като човек, работил в криминалната милиция и после полиция след промените, можете да направите някои пояснения.
- Имаше три различни факултета във Висшата специализирана школа на МВР. Неслучайно Първи факултет беше този, който подготвяше служители за ДС, Втори факултет подготвяше т.нар. кадри за народната милиция и трети факултет беше за противопожарната безопасност. Трите факултета се разграничаваха и по смисъла, и по съществото
на своето обучение. Не можеше да има прехвърляне от един в друг факултет. Всичко беше тясно специализирано и по отношение на изучаваните предмети. Например във Втори факултет много се наблягаше върху гражданското и наказателното право, върху НПК, върху прилагането на Закона за милицията или полицията след 90 г., върху усвояването и прилагането на административното право, административния процес. Курсът на обучение се доближаваше до този в правния факултет, но за да се получи юридическо образование, трябваше да се държат някои приравнителни изпити. Освен това се наблягаше изключително много и върху оперативната работа. Изучаваха се различни специални дисциплини, свързани с оперативната работа. Докато във факултет „Държавна сигурност" се изучаваха езици, също и правните науки, но особен акцент се поставяше върху анализационната, прогностичната и информационната дейност. Специалността беше по съвсем друг начин формирана и нагласата на тези, които се приемаха като служители в органите на ДС, нямаше нищо общо с борбата с криминалната престъпност.
- Имало е и много по-голям акцент върху идеологическата подготовка на тези кадри, нали? Защото искам да припомним, че ДС се ръководи от решенията на ЦК на БКП и че цялата й дейност Всъщност е подчинена пряко на ЦК на БКП и на Политбюро, за разлика от Народната милиция, която е подчинена на министъра на вътрешните работи.
- Да, точно така, това е залегнало и в Указа за ДС, който в настоящия момент все още не е публикуван. В него ясно и конкретно се посочват нейните цели и задачи. Докато милицията е призвана да охранява обществения ред, безопасността на движението, да се бори с криминалната престъпност. След 1989 г. факултет „ДС" беше закрит и в академията на МВР сега има два факултета - за подготовка на полицейски кадри и за кадри на противопожарната безопасност.
- Да, през 2006 г. мисля, че закриха факултет „Национална сигурност", според вас правилно ли беше?
- Приемам го като логически правилно действие, без да изпадам в някаква пристрастност. Смятам, че кадри за националната сигурност могат да се набавят и от другите университети в страната, от специалности като философия, право, политология, които дават добра подготовка за работа в службите. Според мен съвсем различно е, когато говорим за квалификацията на хората, работещи в полицията и в пожарната безопасност. Защото в тези 4-5 години, докато получават това специализирано образование, тези хора трябва да се изградят и в психологическо отношение, да придобият съответна нагласа и да приемат професията с ума и сърцето си. Борбата с престъпността изисква определена нагласа, това е призвание -както не всеки може да стане например хирург.
- И оттам нататък е важно, разбира се, израстването в кариерата да е възможно, а не В един момент по конюнктурни причини да бъдеш изместен от офицер от ДС...
- Нормалното израстване в йерархията е важно условие за добрите резултати в работата. Все пак прослуженото време дава опит, който трябва да бъде предаван на по-младите. Прекъсването на приемствеността във всяко едно поприще носи негативни последствия. В случая в МВР ги виждаме днес съвсем ясно.
- Но уволнените със закриването на ДС трябваше да отидат да работят някъде...
- Не смятам, че те са ощетени. Една част от кадрите на ДС останаха в службите. Други намериха реализация в част от банките, защото имаха необходимия опит за проучването на надеждността на клиентите. Също и в различни фирми. Трета част станаха служители по сигурността в държавните институции след приемането на закона за защита на класифицираната информация. Но както се оказва сега от проверката, немалка част са заели и ръководни постове в полицията. И си задаваме въпроса какво е станало с елиминираните полицейски кадри. Пак казвам, че в момента виждаме колко грешен е бил този подход, защото не разполагаме
с достатъчно квалифицирани полицаи. Виждате, че разследващите полицаи са с нисък професионален опит или с малък стаж, което дава и своето негативно отражение в работата. Прекъсната приемственост е едно от ясните обяснения за настоящата ситуация
- Прави впечатление, че сред обявените лица с принадлежност към ДС има голям брой началници на сектори.
- Това е най-масовата длъжност, това са преките ръководители на отделните оперативни работници или вече на служители, да кажем, в охраната или пък безопасността на движението.
- Колко време се изисква за подготовка на един качествен оперативен работник?
- Полицейската академия в рамките на 4 години дава някакъв теоретичен опит. Този теоретичен опит вече трябва да бъде реализиран на практика, което смятам, че изисква още поне 3 години работа. През първата година се адаптира към колектива и се навлиза в работата на съответния отдел, после започва оглеждането за придобиване на агентурен апарат, за създаване на гласни и негласни сътрудници, които са основни помощници на оперативните работници. Едва след това вече може да се очакват положителни резултати в работата.
- Политически ли са назначенията на кадрите на ДС в МВР след 1990 г. според вас?
- Не мога да кажа дали са точно политически или не, но бих казал, че не са точно осмислени. Въпросът не е бил решен принципно, а по някакви субективни критерии. Смятам, че предложенията за тези назначения са идвали от средния ешелон на ръководствата в МВР, които проучват и предлагат съответно нечие назначение. Прави впечатление, че голяма част от тези, които са възстановени на работа от системата на ДС, имат близки контакти с кадри на „Личен състав" например или с други кадри от средното ниво.
- Възстановяването на кадрите на ДС на работа в МВР е най-характерно за периода на управление на Станишев, когато Румен Петков е вътрешен министър.
- Така сочат документите. Но от тях не можем да съдим за конкретни причини за тези назначения.
- В обществото съществуват повече или по-малко конспиративни твърдения, че навсякъде, където се разпределят парични потоци в държавата, винаги има хора, свързани по някакъв начин с ДС. Подозират се връзки на бивши кадри на ДС с организираната престъпност и с незаконно забогателите олигарси. Има ли нещо вярно в това според вас?
- Не мога да кажа, това изисква съответни анализи. Разглежда се конкретен случай и се преценява има ли участие на кадри на ДС, които по някакъв начин са подпомогнали дадено престъпление, интелектуално или по друг начин.
- В какъв смисъл интелектуално?
- Имам предвид с информация. В крайна сметка е ясно, че тези хора са имали широк и предварителен достъп до информация.
- Да, те са били далеч по-информирани от останалите български граждани.
- При всички положения - по-информирани и с по-добри възможности за прогнози и анализи, за да се подготвят по-добре за последващи действия, които по един или по друг начин да ги облагодетелстват.
- От тази гледна точка това, което казахте в началото, че доста кадри на ДС са отишли на работа в банки и големи фирми, не е ли точно разковничето на т.нар. конспиративни теории, че навсякъде, където има незаконно облагодетелстване, участва дългата ръка на ДС?
- Би могло да се анализира в такава посока, защото В крайна сметка контактите на кадрите на ДС за разлика от полицията са именно на по-високо ниво и в администрацията, и изобщо в по-висшестоящите слоеве на обществото. Полицаите контактуват, а и преди 1989 г. е така, с нисшите нива на престъпниците. Колкото на по-високо ниво са определени контакти, толкова по-мащабни са възможностите за облагодетелстване.
- Какво предстои да проверявате оттук нататък?
- Продължаваме проверката в Министерството на отбраната, във „Военна информация", ДАНС, агенция „Митници".
- Дипломати и Националната разузнавателна служба?
- Задължително трябва да приключим с тях в първото шестмесечие на 2011 г.
- Прочетох, че готвите издания, които са свързани с работата на ДС срещу международния тероризъм. Какво ще включва този сборник?
- Постарали сме се да съберем на едно място всички архивни документи, които са запазени и са свързани с борбата на тайните служби отпреди 1989 г. с международния тероризъм.
- Голяма част от делата, свързани с тероризма, след 1989 г. са прехвърлени в НСС, а след това в ДАНС. От ДАНС дълго време бавиха предаването на тези дела, вече при вас ли са?
- Да. И затова се забави този сборник, но се надяваме до януари да излезе.
- Другият интересен анонс беше за сборник, свързан с организационната структурата на ДС.
- Изготвянето му е в по-напреднал етап и вероятно ще излезе през есента.
- Как вървят нещата по отношение на дигитализацията?
- Дигитализацията е трудоемка и изисква време. Правим всичко възможно да пристъпим и към този момент, защото все пак това е бъдещето. Тя не може да стане с магическа пръчка, защото изисква и техника, и време, и трудов ресурс.
Скоро обаче ще стартира новият ни сайт, който ще ни даде възможност да информираме много по-добре обществото. Ще имаме възможност да качваме документите и всички списъци на проверяваните лица по име, по дата на раждане,
така че всеки ще може да провери дали определено лице е проверявано или не и какви документи има за него. Всичко това е В резултат на стремежа ни максимално да информираме обществото.
Искам да съобщя и че направихме едно много добро споразумение със СУ „Св. Климент Охридски", в рамките на което се договорихме да предоставим база и да приемаме на стаж студенти от университета. Мисля, че това е една добра форма за привличане на млади кадри, които да ни помагат.
- Как вървят съдебните дела срещу някои от вашите решения?
- До момента нямаме отменено решение за установена принадлежност към ДС. Тук е мястото да спомена с благодарност, че председателят на ВАС г-н Константин Пенчев създаде условия делата да се насрочват бързо и да не се протакат.
- Преди време група бивши офицери от ДС отново повдигнаха въпроса, че конкретни текстове от закона са противоконституционни, и поискаха да бъде сезиран Конституционния съд...
- Тези желания не са отмрели. Явно се опипва почвата и през определени периоди от време тези хора се активизират. В началото на годината те поставиха въпроса пред националния омбудсман г-н Гиньо Ганев, имаше и три заседания на Националния консултативен съвет към омбудсмана. В крайна сметка решението на г-н Ганев беше, че няма основание да внася предложение до Народното събрание. Но е ясно, че с изпълнението на закона и оповестяването на имена на бивши служители на ДС ние засягаме нечии интереси.
- Може би много голям брой хора, които са работили за ДС, остават неосветени, защото не са заемали публични длъжности и не са се занимавали с публична дейност. Те продължават да бъдат по някакъв начин зависими и очевидно могат да бъдат манипулирани, съгласен ли сте?
- Смисълът на закона беше в това да освети онези, които се занимават с публична дейност и заемат публични длъжности. Тези, които не са заемали публични постове, имат възможността да не го правят и занапред, ако не искат да бъдат осветени. Преди парламентарните избори през 2009 г. политическите партии ГЕРБ, СДС и ДСБ, много стриктно спазвайки закона, направиха предварителна проверка на своите кадри, което им даде възможност да се информират, преди да вземат решение кои свои кадри да издигнат за депутати и евродепутати.
- Въпреки това ГЕРБ не изтегли от листите си бившите сътрудници на ДС.
- В този случай имаше принципно отношение и поведение на ръководството на ГЕРБ, което пое и отговорността за решението си.

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37235156
264
7934
© 2010 COMDOS