www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

Документите на ДС – извор за българската история

Включването им в оборота на историческата наука ще освети допълнително факти и процеси от близкото исторически минало
Валери Кацунов
© Юлия Лазарова

Днес едва ли някой ще отрече важната роля на масивите документи, съхранявани в архивите на Република България, за изследване на историческото минало, за установяване на историческата истина. Те съхраняват информация за вътрешната и външната политика на страната, за развитието на икономиката, науката, културата и образованието. От особено значение са онези масиви, които съдържат информация не само за институции, но и за отделни хора. Една не малка част от документите на ДС са тъкмо такива. Това до голяма степен ги прави особено интересни в нашето задъхано всекидневие.

Понякога масивите от документи на ДС носят и информация, която не подлежи на разгласяване за продължителен, но краен, нормативно определен период от време. В такива случаи става дума и за професионална етика, близка до тази на лекари и адвокати и по-рядко за съвременни държавни интереси.

Документите на ДС са уникален исторически извор. Те разкриват тайната страна от историята на българите при управлението на БКП, или по-скоро тъмната страна от "диктатурата на пролетариата" в България. Определени като "строго секретни" доскоро те бяха съзнателно пазени извън полезрението на журналисти, историци и други изследователи. Защо ли? Защото дори само повърхностното запознанство с тях може да предизвика сериозен, не само научен, интерес. Работата с документите на ДС влияе върху гражданските позиции на хората днес, а ще повлияе и на оценките за нашето близко историческо минало.

ДС и БКП

 В информационните масиви на ДС, както и в архива на БКП се съхраняват множество документи от 9 септември 1944 г. насам, свидетелстващи за пряката и неразривна връзка между БКП и ДС. Тук ще цитирам само един от тях - Указ 1467 от 16 юли 1974 г., който регламентира мястото на ДС в системата на държавно управление в България:

"Чл. 1. (1) Държавна сигурност е специализиран орган на управление, включен в системата на МВР, който има предназначение да обезпечава сигурността на Народна република България и да защитава социалистическия обществен и държавен строй от престъпни посегателства.

(2) Държавна сигурност осъществява своята дейност под ръководството и контрола на Централния комитет на Българската комунистическа партия, респективно на Политбюро и първия секретар на БКП."

Чл. 2 Държавна сигурност провежда своята дейност в изпълнение на решенията на ЦК на БКП, законите и другите нормативни актове."

Сред задачите на ДС, изброени в същия указ, прави впечатление следната:

(ДС) "Проверява по секретен и негласен начин сигнали и данни за противодържавна дейност, като при необходимост използва технически и други оперативни средства, пособия и методи, влизане в жилищни домове и помещения на граждани, учреждения, предприятия и организации, и извършва огледи, освидетелствания, претърсвания и изземвания."

Освен това: "води оперативни дела на български и чужди граждани, уличени в извършване на подривна и престъпна дейност, насочена срещу сигурността на НРБ." и "провежда дознания и предварителни следствия в съответствие с разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс."

Чл. 12 на същия указ определя кой може да работи в ДС:

"За служители в ДС се приемат български граждани – комунисти и комсомолци, които са безпределно предани на българския народ, на БКП и на дружбата със Съюза на съветските социалистически републики и притежават необходимите лични и делови качества."

Указът не е публикуван в Държавен вестник, подписан е от Т. Живков и е размножен само в 5 екземпляра. Месец по-късно в Държавен вестник е публикуван Указ 1670 за Държавна сигурност, който представлява съкратен вариант на цитирания по-горе.

Следват заповеди на министъра, инструкции, правилници и други нормативни актове, в които зависимостта на ДС от БКП се детайлизира. Всъщност ДС от една страна, е машина за набиране на информация за управленските нужди на БКП – от друга, репресивен апарат за въздействие. Първата част на този механизъм започва със събиране на информация за живота на отделни хора, като една от главните цели е да се направят обобщени изводи за вътрешното състояние на българското общество. Същото важи и в контактите с отделни чужди граждани от чужди институции или държави. Събраната, проверена, оценена и анализирана информация се поднася на ръководството на БКП. Оттук към органите на ДС се спускат нови задачи за изпълнение. Сега механизмът действа по обратен ред. Чрез пряко действие в живота на отделни личности и малки групи хора, към въздействие върху обществената дейност на по-големи социални или професионални групи. И всичко това е белязано със знаците на най-строга секретност.

Историците обаче знаят от опит, че няма почти нищо тайно, което в крайна сметка да не е станало явно. Знаят, че няма история без документи, както няма и документи без история. Комисията по досиетата е призвана да изследва историята на документите на ДС, да ги събере, систематизира и предостави на всички изследователи. Дойде време да разберем как машината за тайно набиране на информация и репресивно действие е работила в продължение на десетки години.

Едно от първите неща, които трябва да очакваме и в крайна сметка лесно намираме в документите на ДС, е здравата връзка с КГБ.

В края на Българо-съветската дружба.

В поредно споразумение за сътрудничество между Министерството на вътрешните работи на Народна република България и Комитета за държавна сигурност при Министерския съвет на Съюза на съветските социалистически републики от 1972 г. договарящите се страни поемат задължението да си оказват взаимна помощ:

"- при провеждане на разузнавателни мероприятия по агентурно проникване във важни обекти на противника, придобиване на разузнавателна информация и при осъществяване на активни мероприятия, насочени към разобличаване и проваляне агресивните замисли на противника. Първостепенна задача на тези мероприятия е своевременното разкриване непосредствената подготовка на противника за военно нападение срещу държавите от социалистическата общност";

както и

"- в контра разузнавателната работа по проникваме в специалните служби и центровете за идеологическа диверсия на противника, в емигрантските и другите враждебни организации, в разкриването, разработката и пресичането на подривната дейност на техните сътрудници и агентура, действащи против НРБ и СССР, а така също при провеждане на специални мероприятия за придобиване на важни документи на противника."

В отчет за разговорите на делегацията на НРС на НРБ с ръководни служители на ПГУ-КГБ в Москва по кадровата дейност от септември 1990 г. се съобщава следното:

"На всички нива съветските другари изразиха своето желание за сътрудничество с НРС в обем и рамки, които ние желаем. Стана ясно, че от бившите източно-европейски социалистически страни продължават контактите си на сътрудничество само с нашата страна."

Документът е особено интересен, защото е от малкото, носещи информацията за настъпилата криза в идеологията на тогавашното съветско разузнаване:

"За обучението на наши разузнавачи в специалния факултет на института "Ю. Андропов" (съветските колеги) молят да бъдат известени три месеца предварително преди започване на учебната година, тъй като материалната им база и обслужващият персонал стояли неизползвани. В програмата на обучението ще отделят особено внимание на професионалните елементи. Отчитайки политическите промени у нас и деполитизирането на НРС, те са готови да подготвят специален курс по съвременни политически теории и да преработят досегашния лекционен фонд. Социалистическият идеал в осъвременен вид, изчистен от ортодоксалния марксизъм-ленинизъм, ще бъде запазен, тъй като премахването и на този момент би обезмислил политическата подготовка. За своите разузнавачи също осъвременявали политическата подготовка."

В същия документ за подобна криза в нашето НРС не се споменава. Напротив – записано е следното:

"Подчертано бе, че въпреки сложната обстановка в страната (има се предвид България), ръководството на НРС е успяло да съхрани личния състав и да извърши минимални съкращения в сравнение с други поделения на МВР. Служителите от НРС като цяло са останали верни на марксизма-ленинизма и на социалистическата идея, въпреки деполитизацията и разформироването на първичните партийни организации."

Този и други подобни документи от същото време свидетелстват за края на периода на т. нар. българо-съветска дружба в българската история или както я определяха в партийните документи – "Дружба от векове – за векове".

В изпълнение на закона за разкриване на документите на ДС и разузнавателните служби на БНА, Комисията по досиетата осигурява регламентиран достъп до огромния и разнороден по характер масив от документи. Пред нас стои предизвикателството на тяхното събиране, а по-късно обособяване и каталогизация. В хода на тази трудна, аналитична изследователска работа освен по произход, както правим в момента, масивът условно може да бъде разделен на:

- документи от дейността на офицерите, агентите и др. СС;

- служебни документи, отразяващи структурата и функциите на съответното управление или служба;

- документи на първичните партийни организации.

Възможно е обаче и друго делене на:

- документи свързани с набирането, обработката и анализа на информация и

- документи, свидетелстващи за действителна намеса в живота на отделни лица, цели организации, отделни слоеве от българското общество или етнически групи.

Документите могат да се групират и в два все така условно обособени информационни потока. Единият от върховете на БКП към управленията и службите, който съдържа техните задачи, цели и ориентация на действие и другият в обратна посока, носещ информация за свършената работа.

В заключение искам да подчертая, че документите на ДС и на разузнавателните служби на БНА стоят почти неизползвани. Тяхното включване в оборота на историческата наука ще освети допълнително известни факти и процеси от близкото исторически минало. Ще ни помогне да ги преоценим и осмислим. Защото историческото минало е точно толкова наше, колкото и несъстоялото се все още, но неминуемо предстоящо бъдеще.

* Валери Кацунов е член на комисията по досиетата. Докладът е изнесен на кръглата маса "Правото да знаем и разкриването на архивите на ДС", проведена в Софийския университет "Св. Кл. Охридски" през февруари 2010 г. и организирана от комисията по досиетата и историческия факултет на университета.

 

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37243826
249
7934
© 2010 COMDOS