www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: ЗАТВОРИХМЕ ЧЕРНИЯ ПАЗАР НА ДОСИЕТА

в. Дума 
Ина МИХАЙЛОВА

Над 60 на сто от българите се вълнуват от проверките за принадлежност към бившата Държавна сигурност, казва председателят на комисията по досиетата
Евтим Костадинов е роден на 11 ноември 1959 г. Адвокат по професия. Работил е в системата на МВР, от 1995 до 1997 г. е бил директор на РДВР-Добрич. Депутат от ПГ на Коалиция за България в 40-ото НС до април 2007 г., когато е избран за председател на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към ДС и разузнавателните служби на БНА. Семеен, с две деца. 
***
- Г-н Костадинов, днес се навършва една година от избора на добилата популярност в обществото Комисия по досиетата. Каква е равносметката ви за този период?
- Оценката ми за работата на комисията и за нейния състав е отлична. Не изпълнихме някои задачи по причини от обективен или субективен характер. Не успяхме да приберем всички документи от съответните служби и да изградим специализирания архив.
Има, разбира се, и много положителни неща в дейността ни. Комисията успя да навакса времето, изгубено във връзка със закъснението от предвидения в закона срок за нейното създаване, и проходи. Извършихме задължителните по чл. 3 от Закона за досиетата обществени проверки. За тази една година проверихме над 60 000 лица, подлежащи на задължителна проверка. В публичното пространство бе обявена принадлежност към бившите служби на ДС на повече от 1000 души.
- Когато поемахте председателския пост, казахте, че задачата ви е най-напред да заслужите доверието на обществото. Вярват ли ви хората?
- Показателни за доверието на обществото са данните от изследване на НЦИОМ. На въпроса дали се интересуват от проверките за принадлежност към ДС, над 60% от българите отговарят "да". Над 56 на сто са дали положителен отговор, че не предпочитат да работят или да ги управляват лица, свързани с бившите структури на Държавна сигурност. Това показва, че комисията и Законът за досиетата имат своето място в обществото.
- Коя беше най-голямата изненада за вас и за членовете на комисията?
- Митът, ореолът, който забулваше дейността на бившата ДС, започна да се вдига. Документите не крият нищо толкова важно и съдържателно, което да застрашава националната сигурност. Обществото трябва да разбере, че тези документи са достъпни и всеки има възможност, при желание и спазване на законовия ред, да се запознае със съдържанието им.
- А няма ли да се улесни достъпът до тях, ако се обнародват в интернет?
- Има такава законова възможност, но все пак трябва да се спазват и правата на гражданите, които са засегнати от съдържанието на тези документи. Тук е ролята и мястото на комисията да извършва преценка. Законът за досиетата в практическо отношение доказва, че е перфектен и дава възможност за запознаване с документите.
- Какви заблуди успяхте да разбиете?
- Може би тази оценка би трябвало да я даде обществото, гражданите. Бившите служби на ДС са действали на различни нива - в административната, законодателната и в политическата власт.
- Кои истини останаха скрити?
- За нас този въпрос към настоящия момент не важи. Това, с което разполагаме като документация, стриктно и точно сме приложили. Към нито едно лице не е приложен прословутият чл. 32 от закона - да не бъде оповестена принадлежността му към бившата ДС. А това, че в общественото пространство витае мнението, че има неоповестени факти и имена, не е в резултат на дейността на комисията, а заради невъзможнтостта ни да разполагаме с всички документи от бившите служби на ДС.
- Каква е причината?
- Не разполагаме със самостоятелен достъп до всички документи. Работим при условията на чл. 16 от закона - т.е. при своите проверки издирваме документите по определен списък, който изпращаме до съответните ведомства - МВР, ВКР. Надявам се, че те не са пропуснали да ни изпратят някой документ, с който да се запознаем и на базата на който да вземем решение за оповестяване. Въпреки всичко в закона съществува възможност, след като комисията стане реален "собственик" на тези документи, да направи повторна проверка. Ще направим всичко възможно да съпоставим бъдещите и бившите решения.
- Т.е. имате намерение да направите повторна проверка на всички лица, които вече сте проверили?
- Точно така. При изграждането на специализирания архив комисията има за задача да внедри и съответните софтуерни програми за автоматизирано изпълнение на въпросната проверка. 
- Очаквате ли в обозримо бъдеще документите на всички служби на бившата ДС да станат ваша "собственост"?
- Надяваме се това да стане до края на т.г. Вече разполагаме с административен сграден фонд, но ни трябва и сграда за специализирания архив. Предстои Министерският съвет да вземе решение и да получим поисканата от нас сграда в Банкя. Очаквам това решение да стане факт в рамките на месец. Ще започнем процедури за обявяване на обществена поръчка за преустройство на сградата. Към края на октомври-ноември реално ще започнат да пристигат архивите в нея.
- Сложи ли се най-сетне край на черния пазар на досиета?
- Смятам, че се сложи край на този политически рекет, който съществуваше върху определени политици и лица, които тепърва ще започват политическа кариера. А и законът предвижда строги наказателни и административни санкции. В крайна сметка има и ограничително въздействие върху политическия рекет над лицата, които се занимават с публична дейност или заемат публични длъжности.
- А вие станахте ли жертва на политически или друг рекет?
- На политически рекет - не, но е имало политически нападки. По-чувствителен съм, когато се напада необосновано законът, по който работи комисията. Той беше атакуван от външния министър Ивайло Калфин. Споделял съм с него, че не приемам аргументите и доводите му, че законът е вреден. В последно време чух мнение дори, че бил перверзен. Позицията на министър Калфин относно защитаваните от него лица (дипломати) не е толкова градивна, защото касае определен кръг хора.
- Кои групи лица в момента са обект на проверка от комисията?
- Активно работим по уточняване на списъците и проверката за принадлежност на държавните агенции - съгласно чл. 3, ал. 1, т. 6 от закона. Уточняваме и списъците на собствениците и главните редактори на печатните и електронните медии, както е предвидено в същия чл. 3, но в ал. 2. Трудно ми е да се ангажирам със срок, особено за собствениците на медии, защото работата се оказа трудоемка. Ще се постараем проверката да приключи в най-кратко време. Данните за държавните агенции ще започнат да излизат най-вероятно след около 20-ина дни.

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37252939
281
7934
© 2010 COMDOS