www.comdos.bg
Начало Контакти
Bg En

Комисия за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия for disclosing the documents and announcing affiliation of Bulgarian citizens to the State Security and intelligence services of the Bulgarian National Army

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;  Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;  
  • > Нормативна основа
    • > Закони   |  
    • > Правилник   |  
    • > Вътрешни правила   |  
    • > Стратегически цели   |  
    • > Резолюция   |  
    • > Бюджет   |  
    • > Проектобюджет и средносрочна бюджетна прогноза в програмен формат   |  
      |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Имате право   |  
  • > Защита на личните данни   |  
  • > Сигнали по ЗЗЛПСПОИН   |  
  • > Обслужване на граждани
    • > Приемна   |  
    • > Заявления   |  
    • > Читалня   |  
    • > Вътрешни правила   |  
      |  
  • > Проверени институции
    • > установена принадлежност   |  
    • > неустановена принадлежност   |  
      |  
  • > Описи и архивни документи
    • > Документи от МВР   |  
    • > Документи от ОД на МВР   |  
    • > Документи от НРС   |  
    • > Документи от Служба Военна информация   |  
    • > Документи от НСлС   |  
    • > Документи от НСО   |  
    • > Документи от Служба Сигурност-ВП и ВКР   |  
    • > Документи, предадени в Централизирания архив от граждани   |  
    • > Инструкция за оперативния отчет на ДС №I-20/20.01.78   |  
      |  
  • > Съдебни решения   |  
  • > Достъп до информация   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Документите проговарят   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Медиите за нас   |  
  • > Социологически барометър
    • > EXACTA 2017   |  
    • > НЦИОМ 2012 г.   |  
    • > НЦИОМ 2011 г.   |  
    • > НЦИОМ 2010 г.   |  
    • > НЦИОМ 2009 г.   |  
    • > НЦИОМ 2008 г.   |  
      |  
  • > Плащания в СЕБРА
    • > Плащания за 2024 г.   |  
    • > Плащания за 2023 г.   |  
    • > Плащания за 2022 г   |  
      |  
  • > Финансови отчети
    • > Отчети 2024   |  
    • > отчети 2023   |  
    • > Отчети 2022   |  
    • > Отчети 2021   |  
      |  
  • > Профил на купувача
    • > Процедури по ЗОП   |  
    • > Събиране на оферти с обява или покана   |  
    • > Съобщения по чл.20 ал.4 от ЗОП   |  
      |  
  • > Конкурси и съобщения   |  

Комисията извърши проверка на лица по чл. 3, ал. 1, т. 15, т. 26, т. 29 от Министерство на отбраната;

Комисията излезе с Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Комисията излезе с Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г .- Отраслова приватизация 1998 г.;

Медиите за нас

Съобщете ни, ако имате проблем с тази страница.

 

 

Айруш ХАДЖИ: „Почти няма партия, чийто водач не е бил агент на ДС”

В-к „Трета възраст”  - интервю на Емилия Антова

- Една от малко познатите теми е за тайно прочистените досиета на Държавна сигурност. Това става със заповед на шефа на МВР ген. Семерджиев през януари 1990 г. Какво означава "прочистени"?

-  „Прочистването” може да е за добро или за зло - зависи какво се цели. Всяка власт има свои досиета, които се поддържат от завземането до сдаването на властта. През 1944 г. БКП идва на власт и с всякакви методи и средства цели да я укрепи и задържи. Започват политическите престъпления. За мен това са най-тежките и неоправдани престъпления - властта не е бащиния, наследство. Тя е да се ползва от този, който може да е полезен за общото благо. За 45 г. са извършени много престъпления. После се задава преходът, който се оказа труден и тежък. Защо? Защото комунистите не сдадоха властта. Спомням си, че научихме за назначението на ген. Семерджиев за шеф на МВР на 27.ХII.1989 г., когато три дни имаше митинг-протест в София около Народното събрание за връщане на отнетите имена по времето на т. нар. Възродителен процес. Очаквахме нов човек на този пост, а назначиха стара номенклатура. Усещахме, че няма да има истински промени. Месец по-късно Семерджиев издава тази заповед за прочистване на досиетата. Това не е негово решение, а държавна политика. Управляващите търсеха стратегия за оцеляване при промяната. Те имаха едно наум - че може да изтърват властта, и трябваше да вземат някакви мерки. 134 105 досиета са унищожени.

- Вярвате ли, че всички са наистина унищожени?

-  Може да са унищожени, снимани или директно заминали за СССР - не знам. Имали са достатъчно време - от 1990 до 1992 г. Прокуратурата започва разследване и повдига обвинение срещу ген. Семерджиев за унищожаване на 134 105 агентурни дела. От 5 г. работя в комисията по досиетата. Потвърдиха се шаблонните методи и средства, използвани от ДС за създаване на агентурния апарат, някои от които съм изживял лично. Зная как се изграждат агенти доносници - бил съм 5 г. в затвора преди 1989 г. Натискът беше да влезеш в затвора по политически причини, като враг, там да те обработят и да излезеш агент доносник.  От противник те правят доносник. В досиетата е реалният начин на управление през тези 45 г. Прочистените досиета (най-вече на „големите” в политиката и на някои „малки”, ползвали определени практики) не позволиха значимите престъпления на режима да бъдат извадени наяве.

- От време на време (преди избори най-вече) "изтичат" досиета. Никой не се ли пита откъде идват, да потърси отговорност за този  рекет? 

-  В бъдеще също може да се появят досиета. Законът не ни позволява да разследваме откъде идват. Ние съхраняваме предадените на комисията досиета и обявяваме принадлежност, като работим сериозно с тази материя. Ако 45 г. не са се съобразявали с цената на човешкия живот, за нас е недопустимо да изкривяваме истината. Като профил досиетата са много различни.

- Миналата седмица стана ясно, че половината от досиетата на военните разузнавачи - 16 000 от 33 000 общо, са унищожени след 18 ноември 1989 г. Прочистване е имало и през 1999 г. - при управлението на ОДС.

- Прочистването продължава и сега. От информация по досиетата стигам до извода, че е имало агенти, които са работили за сигурността на България, но някои са ползвали облагите на системата и са създавали политически противници. Виждаш в досието: длъжност - голяма, патриотизъм - голям, но свършена работа - няма.

- Всички знаехме, че има досиета на ДС преди 10 ноември. Как трябваше да постъпи с тях коректно държавата? 

- Ако е управлявана джентълменски, нямаше да има страх от тези досиета и можеше да има публично отваряне, да бъдат достъпни до всеки. Но щом като престъпленията са „от ранг”, разкриването им е проблем. В някои соцдържави ги откриха, изучават ги и ги ползват като поука от миналото си. При нас не се случи. Разкриването стана чрез Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на българските граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби  на Българската народна армия през 2006 г. при правителство на БСП. Започна се няколко години по-рано, но БСП реши в един момент, че е по-добре да се разкрият досиетата, след като са прочистени, отколкото да има лустрация. Лустрацията беше по-опасна за тях. След като няма лустрация, не беше опасно да ги разкрият.

- „Оцелелите”  досиета не са ли оставени с някаква цел?

- И това го има. През 1990 г. БКП не сдаде властта, но създаде сценарии за прехода. Създаде си опозиция. Преди имахме една партия с над 1 млн. членове, а след 1989 г. от БКП  се създадоха 423 партии - почти няма партия, чийто водач да не е бил агент на ДС. Основната цел на прехода беше той да е мирен, докато се подредят хората, които ще вземат банките и извършат приватизацията - превръщането на 100% държавна собственост в почти 100% частна. И го направиха сполучливо. Разпределиха спокойно парите и държавното имущество. Сега основната им задача е да се чака отдалечаване във времето, за да забравят хората къде е имуществото на държавата. За 25 г. направихме само милионери. Учудващо е за страна в криза, където проблем са работата и храната на човека, да имаме толкова милионери. Тук е възелът на прехода, но той не се коментира. Преходът е успешен за около 20-ина фамилии. Ако на Запад една фамилия е работила 100-200 г. за такова богатство, тук станаха милионери за 25 г. Никой не ги погва за парите. Няма и лустрация. Тези хора трябва да са доволни.

- Каква е вашата оценка за прехода?

- Не сме фактор нито в Европа, нито на Балканите. Държавата ни олекна - не е фактор в очите на собствения си народ. Нито една институция няма авторитет. Днес имаме бедни и богати. Богатите трудно се управляват, а бедният е послушен. Богатите у нас не са млади хора, забогатели със собствен труд. Те са от тестото на онова време. Парите са в хора, които не мислят за икономика, защото взеха парите без ум и без труд.  Няма кой да им потърси сметка за тези пари. Всички, които са част от управлението, са в кюпа. Те изпълняват всичко, поискано отвън. А Европа нямаше нужда от страна производител, а от пазар. Затова нямаме работеща икономика.

Затова ще чакаме помощ от Господ, защото станаха вярващи. Но те се научиха да плащат - и Господ ще подкупят (усмихва се горчиво). Надеждата ми е в младите...

Blinking bulb
Списък
Проверени лица

Решения

>> Решение № 2-2464 от 12.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2462 от 08.05.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2461 от 14.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2460 от 07.04.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2458 от 31.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2457 от 24.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2456 от 17.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

>> Решение № 2-2454 от 10.03.2025 г.- Отраслова приватизация 1998 г.

Архив Решения
 
  • > Карта на сайта   |  
  • > Нормативна основа   |  
  • > Структура и състав на Комисията   |  
  • > Доклади пред Народното събрание   |  
  • > Обслужване на граждани   |  
  • > Проверени институции   |  
  • > Описи и архивни документи   |  
  • > Публични изяви   |  
  • > Нашите издания   |  
  • > Международно сътрудничество   |  
  • > Социологически барометър   |  
  • > Плащания в СЕБРА   |  
  • > Профил на купувача   |  
  • > Връзки   |  
  • > Историческа справка   |  
  • > Речник   |  
  • > Политика и декларация за достъпност   |  
37220895
230
7934
© 2010 COMDOS